Köpvillkor

Våra beställnings- och leveransvillkor gäller för leveranser till Finland, Sverige och Estland. Vänligen kontakta oss beträffande leveranser till andra länder.

Den som beställer bör vara minst 18 år gammal. Barn under 18 år får beställa endast med sin vårdnadshavares samtycke.

Vi förbehåller oss rätten att inte godkänna en enskild beställning. I dessa fall kommer vi att kontakta beställaren, ifall vi fått beställarens e-postadress.

 

PRISER
Normalt gäller de priser som anges på vår webbplats. Priserna för kampanjvaror gäller under kampanjen eller tills varan är slut i lager. Priserna är i euro.
Priserna på alla varor inkluderar moms, vilket är 10% för böcker, 14% för livsmedel och 24% för andra varor. I priserna på juice-varor (cider-extrakt, druvsaftkoncentrat) ingår också den lagstadgade läskedrycksskatt som betalas i samband med import.
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser. Priserna kan påverkas av växelkursförändringar, spannmålsskördesituationen i olika länder, fraktkostnader etc.

 

BETALNINGSMETODER
Våra betalningsalternativ inkluderar Paytrail (betalning med nätbanks-ID eller med kreditkort) eller förskott/bankgiro.
Vi godkänner de vanligaste kreditkorten: Visa, MasterCard. Bankförbindelsen godkänner de flesta Finländska bankerna.
Ifall förskotts-/girobetalning är vald som betalningsmetod, får du en faktura till den epostadress du angivit. Denna information finns också på de Egna sidorna hos inloggade kunder.
Ifall du avhämtar från endera av våra butiker (i Lahtis eller Tripla i Helsingfors) kan du också betala kontant eller med kort.

Paytrail Oyj (FO-nr 2122839-7) samarbetar med finländska kreditinstitut och banker och fungerar som leverantör av betalningsförmedlingstjänsterna. Tjänsten fungerar likt en traditionell onlinebetalning. Paytrail syns som betalningsmottagare på kontoutdraget eller kortfakturan och vidarebefordrar betalningen till försäljaren. Paytrail Oyj är en licensierad betalningsinstitution.
Beställning och betalning sker tryggt över en SSL-säkrad koppling.

Paytrail lagrar IP-adress, betalningsmetod och betalningstid i samband med betalningstransaktionen.
Länk till Paytrails sekretesspolicy hittar du här.

Vid klagomål ska du i första hand kontakta försäljaren / kundtjänsten.

Om beställningen inte verkar ha passerat trots upprepade försök, kan orsaken vara att betaltjänsten avvisat betalningen av någon anledning. Testa en annan betalningsmetod eller kontakta vår kundtjänst så ska vi försöka lösa problemet.

Kreditkort
Paytrail-tjänsten verifierar betalningen på så vis, att din kreditkortsinformation inte vidarebefordras till e-handelssystemet. Inte heller kreditkortsnumret lagras på vår server.

Internetbank
Kunden måste ha ID för nätbank. Betalningstransaktionen debiteras direkt från kundens konto i nätbanken.

Förskott/bankgiro
Ifall förskotts-/girobetalning är vald som betalningsmetod, får du en faktura till den epostadress du angivit. Denna information finns också på de Egna sidorna hos inloggade kunder.

 

LEVERANSTID
Vi strävar efter att leverera beställningarna till Posten eller Matkahuolto för transport inom 1-3 arbetsdagar. Vid exceptionella situationer försöker vi kontakta kunden ifall leveransen blir försenad. Ifall den valda leveransmetoden är Avhämtning (från endera av våra butiker i Lahtis eller Tripla i Helsingfors) kommer vi att meddela kunden då ordern är klar att avhämtas.

 

LEVERANSMETODER

Post
Beställningar levereras enligt den försändelsetyp som valts av kunden, antingen till närmaste Posti-avhämtningsplats (inkl. Paketautomater), hem till kunden, eller till annan adress som kunden valt (t.ex. mottagare av presenter).
Per post levererar vi till Finland, Sverige och Estland.

Efter att ankomstavi sänts till kunden, bör försändelsen avhämtas inom 7 dagar (gäller både paketautomater och postens avhämtningsställen). Ifall försändelseen inte avhämtas inom tidsfristen, kommer försändelseen att returneras till oss.

Matkahuolto (buss)
Beställningar levereras till närmaste Matkahuoltokontor i enlighet med den beställningsmetod som kunden valt. Vid beställning kan kunden se några av de närmaste Matkahuolto agent/kontor, från vilken han eller hon kan välja det lämpligaste. Kunden kan också beställa varor för leverans direkt till mottagare av exempelvis presenter.

Spårning
En spårningslänk skickas till mottagarens e-post och den kan användas för att spåra leveransen. I vissa fall kan leverans ske per brev. För brev är inte spårningstjänsten tillgänglig. Om du inte fått någon e-post, kontrollera att den t.ex. inte har hamnat i din skräppostlåda.
När paketet anländer till avhämtningsplatsen kommer mottagaren att få en ankomstavisering via SMS, e-post eller via Postis mobilapplikation (ifall kunden har den på sin mobil). Leveransen bör avhämtas inom 7 dagar efter ankomstavin. Ifall försändelseen inte avhämtas inom tidsfristen, kommer försändelsen att returneras till oss.
Ha med ditt ID vid avhämtningen.

Avhämtning
Varor kan också beställas för hämtning från endera av våra butiker i Lahtis eller Tripla i Helsingfors (adresserna finns på vår kontaktsida). I dessa fall kommer inga leveranskostnader att läggas till.
Väljer man att avhämta sina varor hos oss, så väljer man "Kontant" som betalningsmetod i webbshopen. Ordern kan dock i butiken trots det betalas antingen med kontanter eller bankkort.

 

LEVERANSKOSTNADER
Leveranskostnaderna beror på vald leveransmetod och vikt / storlek på leveransen. Vår lägsta leveranskostnad för brevleveranser är 3,60 EUR. Vissa varor (t.ex. vinflaskor) kan ha avvikande leveranskostnader. Information om dem finns på varubeställningssidorna.
Vid hämtning från butiken (Lahtis eller Tripla) påförs inga leveranskostnader.
Leveranskostnadens belopp visas i kassan vid betalning.

Ifall förskotts-/girobetalning är vald som betalningsmetod, tillförs ytterligare en serviceavgift för ifrågavarande tjänst.

 

AVBOKNING AV BESTÄLLNING
En beställning kan annulleras genom att meddela Viinitalo Melkko Oys kundtjänst. Kontaktinformation finns här.
Ifall beställningen redan har överlåtits till transportören, ska kunden returnera varorna till avsändaren i enlighet med returneringsinstruktionerna (se Rätt till utbyte och retur).
Att låta bli att avhämta paket eller att returnera varor utan att först meddela oss anses inte vara en avbokning av beställning.

För ett ej avbokat och icke-avhämtat paket debiterar vi de faktiska transportkostnaderna för transport tur och retur, plus hanteringskostnader på 12,00 euro/leverans.

 

RÄTT TILL UTBYTE OCH RETUR
Distansförsäljningsvaror har 14 dagars rätt att byta eller returnera från och med mottagandet av varorna. Returnerade varor måste vara oanvända, förpackningen måste vara i gott skick för återförsäljning och varorna måste packas noggrant för transporten.

Om du vill returnera den beställda varan, vänligen kontakta vår kundtjänst (e-post: Melkko (at) melkko.fi, tel: 03 872 9700) inom 14 dagar efter mottagande av varan. Så kommer vi överens om villkor och metod för retur och återbetalning.

Enligt den EU-lagstiftning som trätt i kraft den 13 juni 2014 är retur av en felfri vara i princip inte kostnadsfritt, utan kunden står för returkostnaderna ifall inte annat avtalats. Kunden ska också kompensera för eventuell sänkning av varans värde ifall varan blivit oömt behandlad. Tänk också på att låta bli att avhämta paket eller att returnera varor utan att först meddela oss inte anses vara en avbokning av beställning. 

Länk till EU: s sida för tvistlösning.

Vår adress är:
Viinitalo Melkko Oy
Asentajankatu 4
15520 LAHTIS
Finland

 

REKLAMATIONER

Leveransfel
Om det finns någonting att påpeka eller ett fel i leveransen (felaktiga varor eller antalet varor är felaktiga), vänligen kontakta vår kundtjänst. Om defekten kräver att varorna returneras, ber vi dig packa varorna omsorgsfullt för transport och returnera dem oskadda. Kontakta vår kundtjänst så sänder vi dig en returbiljett för att lämna in paketet hos posten. För returbiljetten behöver vi paketets mått och vikt. Kontakta alltid vår kundtjänst om du returnerar varor. Vi accepterar inte oanmälda returer.

Transportskador
Om du vid mottagandet av leveransen märker att paketet är skadat, måste du omedelbart meddela avhämtningsstället eller transportören. Kontakta också vår kundtjänst och berätta om skadorna.

Returer
Om det varan är defekt, vänligen kontakta vår kundtjänst och rapportera om felet. Det räcker ofta med att skicka ett foto på felet till vår kundtjänst. Om defekten kräver att varorna returneras, ber vi dig packa varorna omsorgsfullt för transport och returnera dem oskadda. Kontakta vår kundtjänst så sänder vi dig en returbiljett för att lämna in paketet hos posten. För returbiljetten behöver vi paketets mått och vikt. Kontakta alltid vår kundtjänst om du returnerar varor. Vi accepterar inte oanmälda returer.

Kontaktinformation finns här.

 

KUNDREGISTER

Kundregisterbeskrivning
Persondatalagen (523/99) 10 § Datum för registerbeskrivningen: 10.03.2017

Registrator
Viinitalo Melkko Oy, Asentajankatu 4, FI-15520 LAHTIS. FO-nr 0675231-8.
+ 358 (0)3 8729700 / melkko(at)melkko.fi / www.melkkobrew.fi

Registrets namn
Viinitalo Melkko Oys kundregister

Syfte med registret
Hantering av kundrelationer

Registrets informationsinnehåll
Kundens namn, adress, e-postadress, telefonnummer. Dessutom lagras kundens orderhistorik i registret

Primära informationskällor
Kunden matar in data i systemet själv.

Regelbunden dataöverföring och dataöverföring utanför EU eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet
Informationen kommer inte att lämnas ut till tredje part. Informationen används dock för att organisera transport av varorna, i vilket fall transportören naturligtvis får del av mottagarens adress, e-postadress och telefonnummer.

Principer för registersäkerhet
Informationen i registret behandlas endast av de personer till vars uppgifter det tillhör. Registret lagras på en säker server vars information endast kan nås via användarnamn och lösenord.

Verifiering av data
Kunden har rätt att kontrollera sin information i registret i enlighet med personuppgiftslagen. Kunden har rätt att kontrollera sin registerinformation kostnadsfritt upp till en gång per år. Om kunden vill kontrollera sin information oftare än så, har vi rätt att ta ut en avgift för att tillhandahålla informationen.



Ifall du har några frågor, vänligen kontakta vår kundtjänst. Kontaktinformation finns här.